söndag 2 januari 2011

Stim

Många barn med autism och liknande svårigheter har en del motoriska maner för sig som det heter så fint. Ofta viftar de med armar eller händer och studsar runt på ett ganska egendomligt vis.
Detta stämmer väldigt väl in på Lilleman, och var även det som till sist fick mig att börja nosa åt de här diagnoserna.
Jag misstog dock dessa för nån form av tics. Men nu har jag lärt mig ett bättre ord...stim. Det är nämligen inte riktigt ofrivilliga eller okontrollerbara rörelser...utan mer ett sätt att stimulera sig...att släppa ut lite spänning i kroppen, eller ett sätt att uttrycka stress eller upphetsning.
Lilleman utövar detta vid lite olika tillfällen. Han kallar det numera för "sina speciella lekar" och har det som en högst medveten aktivitet ibland. Tex på raster eller när han inte har nått annat för sig. Då studsar han runt, viftar och gör ett svischande ljud och i skallen pågår nånform av lek som oftast har med olika filmer eller spel att göra.
Han gör även delar av detta samtidigt som han gör andra saker, då lite mer omedvetet, tex när han spelar spel, tittar i en katalog/tidning eller lägger pussel.

Idag så sökte jag efter filmer på youtube för första gången efter liknande beteenden och döm om min förvåning när jag hittar massvis med underbara ungar som rör sig exakt likadant! Likadana rörelser...allt från studsarna, vridningarna på händerna, vinklarna på armarna och lixom hur hela kroppen hålls, nacken och benen...allt.

Men det får mig att undra...rent biologiskt, psykologiskt eller vad...hur kan dessa grejer vara så lika världen över, när bara autism är den gemensamma nämnaren....

3 kommentarer:

  1. Vill man tänka andligt, så kanske det ligger något i flumteorierna om att de här barnen är speciellt utskickade för att lära oss något? Att de är besläktade på ett annat plan?
    Hur det än är, så tycker jag att det är väldigt mycket sundare att stimma på det här sättet, än att utöva självskadebeteende eller skada andra.

    SvaraRadera
  2. Jag såg ett jättebra inslag på Ted Talks om ny banbrytande forskning på det här. En kvinnlig hjärnläkare från Indien. Här är hennes profil på ted.com, http://www.ted.com/speakers/aditi_shankardass.html
    Här är hennes tal:
    http://www.ted.com/talks/aditi_shankardass_a_second_opinion_on_learning_disorders.html

    Kram
    tanten till familjen

    SvaraRadera
  3. Hej, kul information har en liknande gosse som framförallt kör SPEL/FILM ljudena,dessutom använder han sin energi till att "knosa" löv när det inte är vinter och nu snurrar han sitt hår när det finns snö , då han behöver det.....Ja....mig stör det inte, man är van kanske??

    SvaraRadera