torsdag 5 mars 2009

Bokstäver

De kallas bokstavsdiagnoser...jag förstår varför. Namnen är hyfsat kompexa ibland...men alla dessa förkortningar, jag blandar ihop dem! Jag behöver göra en lista! Varsågod att rätta eventuella fel.

*AS - Aspergers syndrom
*TS - Tourettes syndrom
*NPF - Neuropsykiatriska funktionshinder
*NT - Neurotypisk (tror det betyder vi "vanliga")
*ADHD - Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder
*ADD - Attention-Deficit Disorder
*DAMP - Deficits in Attention, Motor control and Perception (ska tydligen inte användas längre)

Utöver detta förkortas allt runt om kring med! Det är EVK (elevvårdskonferens) och HAB (habiliteringen) och BUP ( barn- och ungdomspsykiatri).
Det här visade sig vara en användbar länk i sammanhanget.

4 kommentarer:

  1. Jag delar min blog, bryter ut npf-pratet från allergibloggen! Här är adressen till npf-bloggen (för jag tror att du är mest intresserad av det och inte allergisnacket?)

    http://bokstavsmamman.blogspot.com/

    SvaraRadera
  2. Stämmer bra det, förkortningarna. ADD är dock på väg bort den också precis som DAMP, och allt ersätts med samlingsnamnet ADHD. Men visst är det en bokstavsdjungel det är det.
    Sen har du ODD(Trotssyndrom) OCD tror jag det finns en också, GAD (General anxiety disorder), och så vidare...

    SvaraRadera
  3. Mycket fin sida, kul att läsa. Länkade hit från Allt för föräldrar. Släng in FK- Försäkringskassan också som förkortning, används flitigt.

    gunillak67

    SvaraRadera
  4. Ja, jisses vad man ska lära sig. FK ser jag inte fram mot att tvingas kontakta!

    sl - jag har lagt till din nya blogg med! Ska bli kul att läsa.

    SvaraRadera