torsdag 2 december 2010

Kurser, hab och hjälp

I måndags hade våran habilitering en heldagskurs om autism för mor och farföräldrar. Jag måste säga att jag är så nöjd med vår hab. Jag behöver bara andas om ett problem så kommer de med massa förslag om info eller anpassning. Man kan gå hur mkt kurser som helst och be om hur många möten som helst.

I alla fall så har jag under hösten hunnit gå kurser om bildstöd, sociala berättelser, grundkurs i autism och en som hette "kan alla vara med" som handlade om dessa barns förutsättningar på fritids och på raster i en vanlig skola. Den vara så bra så jag tyckte den skulle ingå i lärarutbildningen...och jag mer eller mindre tvingar skolan att skicka folk att gå den i mars när den går igen..
Jag funderar på att gå en kurs om aspergers i vår. Inte för Lilleman har den diagnosen, men det känns som om autismkursen riktade sig mer till förskolebarn och många där verkade ha barn med utvecklingsstörning och mer talsvårigheter. Det kan väl inte skada iaf.

Lilleman och jag har även pratat om att vi ska gå dit och "lektanterna" på hab får förklara mer om autism...jag känner inte jag har koll riktigt. Men jag vet inte än. De har även erbjudigt sig att fixa in Storebror i nån syskongrupp...funderar på det med än så länge.
I vilket fall så känns det som hab numera är en del av vårt liv...och både pappamannen och jag känner att vi aldrig kommer vilja byta landsting så länge barnen bor hemma.

1 kommentar:

  1. Jo, jämfört med andra landsting så verkar vårt vara suveränt på det här.
    Men - jag upplever lite att de har fastnat i någon sorts problemtänkande. Som du skriver, att om du bara andas om ett problem så kommer en massa hjälp. Men om man inte tycker att man har problem, då verkar de bli lite konfunderade.
    På introduktionskursen talade kuratorn om att ALLA ju känner en sorg över att det är som det är. Stopp, sade jag. Nej, inte alla. Inte vi. Vårt barns autism är inte sorglig, den är sprudlande och glad och ibland lite småkrånglig, men inte ett dugg sorglig. Så försök inte ge oss någon sådan roll, tack!

    SvaraRadera