onsdag 8 december 2010

Vårdbidrag

Nu har jag fått beslut från försäkringskassan att de avslår min ansökan om vårdbidrag för Lilleman.
Nåja...det känns helt ok faktiskt. Jag hade iofs behövt pengarna, men nu slipper jag förklara varför vi ska ha rätt till dem för folk.
Det var hab som föreslog att vi skulle söka vårdbidrag och de fick det faktiskt låta självklart att jag skulle kunna få ut ett fjärdedels eller ett halvt bidrag för det medarbete som Lilleman kräver för att må bra. Men så var det tydligen inte.
Nu hoppas jag bara att det betyder att vi inte har tillräckliga probelm, inte att de som verkligen uppfyller kraven blir utan de med pga oförstående handläggare. Har hört att det kan vara så på vissa platser nämligen.

3 kommentarer:

  1. Det intryck jag fick var att vårdbidraget kunde sökas om man som förälder under en längre tid behövde avstå från arbete på grund av barnets behov. Om barnet till exempel behöver extra mycket träning hemma. Inte som ett bidrag för själva merarbetet. Men ni kanske har hört annorlunda?
    Alla kurser får vi ju ta ut tillfällig föräldrapenning för, och så har vi ju ett visst antal kontaktdagar.
    Men jag tror absolut att det kan vara lite av det vanliga lotteriet hos försäkringskassan.

    SvaraRadera
  2. Nej...man behöver inte gå ner i arbetstid alls för att få vårdbidrag.

    SvaraRadera
  3. Men vad skall man då ha pengarna till?

    SvaraRadera