söndag 22 februari 2009

Leka och spela

Detta gäller nog de flesta barn... jag orkar inte hålla på att analysera just nu vad som är normalt eller inte, vad som gäller alla barn eller de med autism.

I alla fall så har Lilleman otroligt svårt att ta sig för annat när han inte får spela tv/dataspel. Jag minns inte riktigt när det blev så...men det har blivit värre sen han fick tv-spelet. Antingen spelas det eller så tjatas det om att få spela, väntar på att få spela, har utbrott om att få spela.
Detta måste vi styra upp nu!
Vi kommer from imorgon ha ett strikt schema om speltider...men jag är lite orolig hur det ska mottas. Säkert kommer det bli gnäll och bråk om det ett tag.
Samtidgt är jag en aningens kluven...för det ÄR hans stora intresse. Han verkar ha väldigt svårt att komma på andra saker att göra. Leka med brorsan är det enda faktiskt...och Storebror ska inte behöva ta det hela tiden. Vi ger mycket förslag och erbjudar även att göra saker ihop...men är det spel i skallen så duger inget annat.
Jag tar gärna emot tips om nån har en bra lösning....

1 kommentar:

  1. Ja, det är inte lätt att hitta på något, vanliga spel kanske, kortspel (spel som inte är på skärm), men det är inte alltid man orkar hitta på något. Det kostar energi, jag tror ni behöver hjälp av andra i liknande situationer. Även L behöver ju vara ute och få luft! Typ kubb,kanske, det är han ju bra på!
    Kram M

    SvaraRadera