torsdag 19 februari 2009

Man lär sig sina trix

Jag måste säga att om man bortser från några få mänskliga tillfällen (se igår...) så har jag verkligen utvecklat ett otroligt stort extrabatteri med tålamod. Sakta men säkert har man utarbetat strategier och trix som oftast funkar med Lilleman som inte lyssnar till logik eller förnuft...i alla fall inte min förnuftiga logik.
Idag när vi skulle vandra hem från några kompisar så bröt Lillleman ihop...han hade inte hunnit spela det tv-spel han ville. Dessutom var det sent och han var trött.
Men det fanns inte mkt utrymme för kompromisser. Efter ett snyggt samarbete med mannen vart sonen påklädd (utan att diskutera saken eller försöka komma till konsensus såklart, det hade vart lönlöst) och vi begav oss ut på vår 10-minutersprommenad hem. Lilleman tjöt så det ekade mellan husen...sov någon så var det slut med det kan jag säga.
Han gjorde inte maximalt motstånd, så länge jag jag höll i handen gick han åt rätt håll, men det var livat. Till sist kom jag på tricket... jag frågade helt enkelt om det inte var så att de spelat klart Lego Star Wars I och sen behövde jag bara komma på lagom många följdfrågor för att vi skulle ta oss sista biten hem med en kvittrande glad unge brevid mig. Det var som att byta kanal.
Jag var inte förvånad, jag var inte irriterad, jag var däremot ganska nöjd med mig själv.
Det kan faktiskt vara så att har jag tappat tålamodet ordentligt en dag så har jag extra mycket en tid efter...

3 kommentarer:

  1. Jamen, precis! Det DÄR känner jag igen. Både att ha ett rejält trilskande barn och sen hittar man rätt ingång och då plötsligt är allt bortblåst! Och sen, efter en rejäl urladdning då man inte orkade göra alla rätt, så är det som att man har ett tålamod hur långt som helst, efteråt...

    SvaraRadera
  2. GRYM igenkänning!! :)

    vajl

    SvaraRadera
  3. Jo du, vi hittar våra strategier...

    SvaraRadera